c

Etichete

religie (1)

vineri, 28 mai 2010

PREFĂCĂTORIA ȘI IPOCRIZIA

Prefăcătoria și ipocrizia

Așa cum am mai discutat, valoarea fiecărei fapte, fie că este vorba despre un act de adorare sau nu, este determinată de intenția ce se ascunde în spatele acesteia.

Dacă ar fi să luăm drept exemplu o acțiune comună ce nu are legătură cu actele de adorare și care este executată de majoritatea, cum ar fi mâncatul, vom afla că dacă mâncăm cu scopul de a ne menține corpul sănătos și puternic pentru a ne putea îndeplini datoriile ( și actele de adorare) față de Allah în mod corespunzător și pentru a fi niște musulmani puternici, activi, urmând cuvintele dragului nostru Profet, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa,
”Un dreptcredincios puternic este mai bun decât un dreptcredincios slab!”, atunci acțiunea de a mânca devine una din faptele noastre bune.


De aceea este extrem de important să ne purificăm treptat intențiile, să le curățim, de dragul PreaBunului Allah, prin fiecare lucru înfăptuit. Unul din sfaturile Profetului, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa, este acela de a ascunde din faptele noastre bune cu scopul de a evita prefăcătoria, care le-ar putea ruina valoarea.
Abu Hurayra, Allah să fie mulțumit de el, relatează că Profetul, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa, a spus:
” Sunt șapte tipuri de oameni care vor fi umbriți de umbra Lui Allah în ziua în care nici o altă umbră nu va mai exista (decât a Sa) , adică în Ziua Judecății, și aceștia sunt: o căpetenie cinstită; un tânăr care a crescut cu dragoste față de Allah; o persoană a cărei inimă este alipită de moschee; două persoane care se iubesc și care se întâlnesc și se despart de dragul Lui Allah; un bărbat pe care o femeie frumoasă și de rang înalt încearcă să-l seducă (pentru o legătură neîngăduită), dar el (respinge această ofertă, spunând):
Mă tem de Allah; o persoană care face milostenie și ascunde acest lucru (în așa măsură) că mâna stângă nu știe ce a făcut mâna dreaptă; și o persoană care pomenește pe Allah în singurătate și ochii săi lăcrimează.
(Convenit)

Trebuie astfel să fim atenți să nu pătăm puritatea intențiilor noastre prin prefăcătorie sau etalare, intențiile trebuie să fie curate de dragul Lui Allah ( pt. ca faptele să fie primite).

Profetul, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa, a fost întrebat despre diferența dintre un om care luptă pentru a fi observat de alții, un om care luptă condus de furie și un om care luptă să se apere, și care dintre aceștia urmează Calea Lui Allah? El a răspuns: ”Cel care luptă pentru a face cuvântul Lui Allah victorios, acela este pe Calea Lui Allah. ”

Abu Huraira a relatat că l-a auzit pe Mesagerul Lui Allah, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa, spunând :
” Primul om care va fi judecat în Ziua de Apoi va fi unul care a murit martir. El va fi adus și i se vor înfățișa toate binecuvântările care i-au fost date, și el le va recunoaște. Allah îl va întreba: ”Ce ai făcut cu acestea?” El va răspunde : ” Am luptat în numele Tău până când am fost ucis.”Allah va spune: ”MINȚI! Mai degrabă ai luptat ca să se spună despre tine: Și așa s-a spus. Apoi porunca va fi dată și acesta va fi apucat și târât de fălci până ce va fi aruncat în Foc.
Va fi adus de asemenea un om care va fi studiat învățătura și recitarea Coranului. I se vor înfățișa toate binecuvântările primite și el le va recunoaște. Apoi Allah îl va întreba: ”Ce ai făcut cu acestea?” El va răspunde: ” Am studiat știința și învățăturile Coranului și am recitat pentru Tine. Allah va spune: ”MINȚI! Mai degrabă ai recitat ca să se spună despre tine<> Și așa s-a spus. Apoi porunca va fi dată și va fi el apucat de fălci și târât în Foc.
Va fi adus de asemenea un om căruia Allah i-a dăruit în dunia (această lume), multă avere și multe proprietăți. I se vor înfățișa toate binecuvântările primite și el le va recunoaște. Allah îl va întreba :” Ce ai făcut cu acestea?” El va răspunde: ”Nu a fost cauză pentru care Ție Îți place să dăruim și eu să nu fi dăruit.” Allah va spune: „ MINȚI!” Mai degrabă ai dăruit ca să se spună despre tine : Și așa s-a spus. Apoi porunca va fi dată și va fi el apucat de fălci și târât până ce va fi aruncat în Foc.

(Riyad As Salihin, nr. 1617)

Motivele pentru care minciuna poate fi confundată cu o faptă bună sunt influențate de prefăcătorie sau ipocrizie. Un exemplu permis de etalare , cu o anumită limită, este cea care vine din dorința de a apărea în fața lumii curat, îngrijit, aranjat (cu condiția de a fi așa și în viața privată). Profetul Muhammad, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa, avea întotdeauna grijă să îmbrace haine frumoase și curate cînd întâlnea delegații din diferite triburi (cât și de obicei).

Cu privire la tipurile de ipocrizie, ce ar trebui să știm este că ipocrizia are 3 factori constituenți:

-Acțiunea prin care te etalezi;

-Persoanele care trăiesc cu dorința de a caștiga respectul și admirația celorlalți (oameni);

-Obiectivul direct al ipocriziei tale.

Mai mult, ipocrizia poate avea mai multe forme: imagine, fapte bune, cuvinte, exploatarea unor persoane.

Un exemplu de ipocrizie prin imagine este să îți lași barba să crească, făcându-i pe ceilalți să creadă că tu urmezi Sunnah Profetului, pacea și binecuvântarea Lui Allah fie asupra sa (când de fapt nu acesta este motivul).

Ipocrizia prin cuvinte implică utilizarea unor expresii religioase, inshaAllah sau Al hamdu lillah, sau ținând prelegeri cu tentă religioasă în momente total nepotrivite, doar pentru a ieși în evidență.

Ipocrizia prin fapte este să împlinești, de exemplu , acte de adorare atât obligatorii cât și voluntare pentru a fi observat de către ceilalți, pentru a-ți etala ”evlavia”, pentru a-ți crea o imagine de om pios în fața lumii.

Ipocrizia prin folosirea altora (exploatarea unor persoane) , este , de exemplu, când încerci să te apropii de o persoană evlavioasă astfel ca lumea să creadă despre tine că ești la fel de pios.
Dacă un act de adorare este făcut din pură ipocrizie, acesta nu va fi acceptat. Dacă, cumva, un om împlinește un act de adorare atât cu scopul de a fi observat cât și cu scopul de adorare, învățații au păreri diferite despre judecarea acestor acte. Unii spun că intențiile duble se anulează reciproc, în timp ce alții susțin, bazându-se pe următorul hadith qudsi, că actul de adorare nu este acceptat.

Allah Atotputernicul spune
: «Dintre toţi cei pe care oamenii Mi-i asociază, Eu sunt Cel care nu are deloc nevoie de asociere. Iar pe oricine îndeplineşte o faptă prin care Îmi asociază pe alţii Eu îl voi abandona - pe el şi actul lui de politeism»”.
Acest hadis este autentic (sahih) şi a fost relatat de Muslim.


Alți învățați spun că acea răsplată depinde de procentul acordat intenției de a se etala și cel acordat intenției adorării , din actul de adorare.
Sunt două tipuri de ipocrizie în actele de adorare: ipocrizie în actele fundamentale de adorare și ipocrizie ca (sub) formă de adorare.
Al doilea tip de ipocrizie se referă la cei care încearcă să se perfecționeze în împlinirea actelor de adorare efectuate în fața oamenilor, în timp ce atunci când sunt singuri , nu se străduiesc la fel .

Ipocrizia poate fi divizată în trei părți:

-Ipocrizia în bazele religiei, ca și crez;

Surat Al Hujurat face referire la această categorie
:
”Au zis arabii beduini: Spune: Ci ziceți: , fiindcă nu a intrat credința încă în inimile voastre!” (Traducerea Sensurilor Coranului Cel Sfânt, 49:14)

Pedeapsa pentru asemenea ipocriți este Focul în conformitate cu Surat An Nisa : ” Cei fățarnici vor ajunge în fundul cel mai de jos al Iadului și nu vei afla ajutor pentru ei.”( Traducerea Sensurilor Coranului Cel Sfânt, 4:145)

-Ipocrizia în împlinirea actelor de adorare;

Este atunci când cineva crede în Islam, dar urmează cele recomandate doar pentru a fi văzut de oameni. Despre acest tip de ipocrizie ne este amintit în Surat Al Humaza:
” Vai pentru tot clevetitorul și defăimătorul/Care strânge avere și o socotește,/ Crezând că averea sa îl va face nemuritor!/ Dar nu ! El va fi aruncat în Al Hutama/. Și de unde să știi tu ce este Al Hutama?/ Focul aprins al Lui Allah...
(Traducerea Sensurilor Coranului Cel Sfânt, 104:1-6)

-Ipocrizia în efectuarea voluntară a unor acte de adorare.

Prin intenția de a te etala, prin efectuarea unor fapte ”de ochii lumii”, pierzi răsplata acestor fapte și comiți un păcat ca rezultat al prefăcătoriei. Cel mai grav tip de ipocrizie prin fapte este să pretinzi că ești o persoană evlavioasă cu scopul de a păcăli oamenii și de a le uzurpa din drepturi. Și o altă formă gravă, este împlinirea actelor de adorare în public cu scopul de a obține câștiguri lumești cum ar fi obținerea unei slujbe sau încheierea unei căsătorii.
O a treia formă de ipocrizie se poate dezvolta din teama de a fi ignorat, subapreciat de cei din jur, încercând să câștigi atenția și aprecierea lor prin mimarea de fapte bune.
Prefăcătoria și ipocrizia pot fi făcute pe față sau în ascuns. Prefăcătoria pe față este aceea care conduce un om spre împlinirea de fapte bune pe care altfel nu le-ar face niciodată.
Prefăcătoria în ascuns, pe de altă parte, este ascunsă în actul în sine.
Să presupunem, de exemplu, că te rogi la moschee și simți prezența unor prieteni (auzi vocea, observi silueta); atunci te simți bine că te-au văzut efectuând un act de adorare. Unii învățați spun că într-o asemenea situație, dacă îndepărtezi acest gând de etalare imediat, nu vei fi judecat, dar dacă acest gând persistă până la sfârșitul actului de adorare există foarte clar riscul de a pierde răsplata pentru actul de adorare efectuat.Oamenii care doresc să fie respectați și lăudați și să li se ofere servicii datorită evlaviei lor, sunt de asemenea considerați prefăcuți, uneori fără ca ei să conștientizeze (evlavia lor trebuie răsplătită doar de Allah, nu de oameni, deci dacă ei așteaptă răsplată și respect de la oameni, evlavia lor nu este pentru Allah, este falsă).

Pentru a te putea trata de ipocrizie , trebuie să îți pui înainte de toate această întrebare:
<Împlinesc actele de adorare sau faptele bune absolut 100% de dragul Lui Allah sau îmi doresc să fiu observat de ceilalți și considerat bun musulman? >
Pentru a evita prefăcătoria trebuie să încerci întotdeauna să faci fapte bune în ascuns, în afară de situațiile când scopul tău este sincer și prin împlinirea acestor fapte poți fi un bun exemplu pentru cei din jur.Când ești imam într-o rugăciune, evită să lungești rugăciunea, mai degrabă să fie scurtă.Când te rogi singur, poți recita fără limite în timpul rugăciunii. Când postești, nu te du pe la toți să le spui că tu postești. La fel și cu milostenia. Când te afli într-o adunare și se pune o întrebare la care simți că vrei să răspunzi, înainte de a vorbi, puneți următoarea întrebare : De ce vreau eu să răspund?Este pentru că vreau ca ceilalți să vadă ce cunoștințe vaste am eu sau pentru că pur și simplu vreau să împărtășesc cu ei o părere?

Prin urmare , tratamentul ipocriziei constă în a fi foarte meticulos și sincer în judecarea intențiilor tale și astfel să te asiguri că orice vrei să faci este pur și simplu de dragul Lui Allah. Allah îi descrie pe cei care se dedică adorării Sale căutând doar mulțumirea Sa, și răsplata pentru sinceritatea intențiilor lor în Surat Al Insan: ” Și-l hrănesc cu mâncare , în ciuda dragostei pentru ea, pe cel sărman și pe cel orfan și pe prizonier,/[Zicând] :/Allah îi va apăra pe ei de răul acelei Zile și-i va face pe ei să aibă parte de lumină și bucurie;/ Și îi va răsplăti pe ei pentru că au răbdat, cu o Grădină și cu veșminte de mătase.”(Traducerea Sensurilor Coranului Cel Sfânt, 76:8-12)